onsdag 28 september 2011

Husmorstips

Jag är en stor vän av husmorstips. Då talar jag om tips som verkligen förenklar vardagen. Ett tips som jag själv har upptäckt är doftkulor till dammsugaren. Det gör att det luktar som om man både har dammsugit och skurat fast man bara har dammsugit. Ett annat lukta-gott-tips har jag fått av bästa kollegan M eller L (hon lyssnar till både ock). Om tiden är knapp när gäster är på väg så kan man blöta trasor och hälla på lite Ajax, sen hänger man trasorna på elementen, förutsatt att dem är lite varm. Vips så luktar det Ajax i hela huset!

Ytterligare ett bra tips fick jag av en helt annan kollega idag. Min bil började kärva igår kväll. Det bara klickade när jag vred om nyckeln, och så höll det på några gånger innan den startade. Men när den väl startade så lät det precis som vanligt, alltså inte sådär svajigt som bilar kan låta när batteriet börjar vara slut. Idag for jag därför till verksta'n och bokade tid för service och samtidigt skulle de kolla upp detta klickande. Jag hann bli lite orolig, för mannen på verksta'n pratade om startmotorn och i mina öron låter det som någonting dyrt. Nåväl, för att göra en kort historia lång så berättade jag detta för den andra kollegan på jobbet i kväll. Den kollegan är inte bara en av världens bästa kollegor, utan även ganska bäst på att fixa och laga saker. Han gav mig följande enkla tips; "prova spruta in lite 5-56 i tändningslåset". Sagt och gjort, detta jag gjorde och minsann...tror ni inte att bilen har startat som en klocka på första försöket hela kvällen, och då talar jag om minst 3-4 olika starter. Hoppas det fortsätter i samma stil en låååång tid framöver.

Avslutningsvis så kommer här ännu ett klokt tips av förstnämnda kollegan M/L; när hunden börjar vilja äta upp grytlapparna, då är det dags att tvätta dem. :)

Ni förstår ju själva vilken tur jag har som får jobba med dessa underbara, finurliga och uppfinningsrika människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar